fbpx

Kreatyna

Co to jest kreatyna?

Kreatyna jest związkiem chemicznym występującym w organizmie, przede wszystkim w tkance mięśniowej i ścięgnach. Odpowiada za gromadzenie i uwalnianie energii koniecznej do przeprowadzenia wielu niezbędnych reakcji biochemicznych, w tym m.in. syntezy białek mięśniowych.

Kreatyna od wielu lat należy do najpopularniejszych suplementów diety dla sportowców. Jeśli jesteś osobą aktywną fizycznie i chcesz poprawić swoje wyniki siłowe, sylwetkowe, szybkościowe czy wytrzymałościowe, zamówienie preparatu kreatynowego będzie bardzo dobrą decyzją.

Skuteczność kreatyny nie ulega wątpliwości – dowiedziono ją w setkach badań, którym jest regularnie poddawana od początku lat 90. XX w. To najlepiej znany i cieszący się ogromnym zaufaniem sportowców suplement. Mimo że występuje naturalnie w organizmie człowieka, to jej ilości są zbyt małe w porównaniu z zapotrzebowaniem osób aktywnych fizycznych. Dlatego jeżeli uprawiasz sport – chodzisz na siłownię, biegasz, pływasz, grasz w piłkę nożną, koszykówkę czy tenisa – dzięki suplementacji kreatyny poprawisz swoją siłę, wytrzymałość i szybkość.

Wyświetlanie 1–16 z 25 wyników

Jak działa kreatyna

Działanie kreatyny polega na pobudzeniu syntezy białek mięśniowych, w związku z czym jest z powodzeniem wykorzystywana przez osoby uprawiające sporty siłowe i sylwetkowe. Jeżeli ćwiczysz na siłowni i zależy Ci na rozbudowaniu masy mięśniowej oraz zwiększeniu siły, zamów suplement z kreatyną, a szybciej osiągniesz oczekiwane rezultaty.

Suplementacja kreatyny pobudza produkcję insulinopodobnego czynniku wzrostu IGF-1, czyli jednego z najważniejszych związków odpowiedzialnych za syntezę białek mięśniowych i retencję azotu, czyli w praktyce – wzrost masy mięśniowej. Krótko mówiąc, dzięki suplementacji kreatyny szybciej zbudujesz sylwetkę, o której marzysz. Jej działanie ma również charakter antyoksydacyjny, tzn. jej przyjmowanie chroni komórki przed utlenianiem.

Kreatyna jest szczególnie polecana osobom uprawiającym sporty siłowe i sylwetkowe, ponieważ jej spożycie prowadzi do szybszej odbudowy ATP w organizmie. Związek ten magazynuje i uwalnia energię, która jest potrzebna do wykonywania wysiłku beztlenowego, a właśnie taki charakter mają ćwiczenia na siłowni. Jeżeli więc chcesz podnosić większe ciężary, poprawić swoją siłę i rozbudować sylwetkę, suplementacja kreatyny Ci w tym pomoże.

Ponieważ kreatyna pobudza odbudowę ATP, gwarantuje organizmowi natychmiastowy dostęp do zasobów energii, które szybko wyczerpują się w trakcie wysiłku. Dotyczy to jednak nie tylko aktywności specyficznej dla sportów siłowych, ale też szybkościowych i wydolnościowych. Oznacza to, że suplementując kreatynę, zauważysz różnice w wynikach również, jeśli uprawiasz takie sporty jak bieganie, pływanie czy gry zespołowe. Chcąc poprawić kondycję, sięgnij po preparaty zawierające ten związek.

W licznych badaniach naukowych udowodniono, że kreatyna ma korzystny wpływ na odbudowę tkanek. Jako że w rezultacie treningu ulegają one zniszczeniu, poprzez suplementację kreatyny można przyspieszyć proces ich odbudowy. To kolejne pożądane działanie z punktu widzenia osób uprawiających sport niezależnie od dyscypliny.

Pamiętaj, że kreatyna ma działanie długofalowe. Nie oczekuj więc, że spodziewane rezultaty przyjdą natychmiast po jednym czy kilku dawkach. Aby uzyskać optymalne efekty, kreatyna powinna być stosowana systematycznie przez dłuższy czas. Zaopatrz się w jeden z suplementów zawierających ten związek i przekonaj się, że jest to doskonały sposób na poprawę wyników sportowych.

Korzyści z suplementacji kreatyny

Oto najważniejsze korzyści z suplementacji kreatyny.

  • Wzrost masy mięśniowej. Jeżeli zależy Ci na rozroście muskulatury, suplementacja kreatyny sprawi, że w krótszym czasie Twoje mięśnie staną się większe.

  • Działanie anaboliczne i antykataboliczne. W rezultacie pobudzenia syntezy białek mięśniowych kreatyna tworzy lepsze warunki do procesów anabolicznych i redukuje katabolizm, który skutkuje rozpadem komórek mięśniowych i ogranicza rozbudowę muskulatury.

  • Poprawa wydolności. Suplementacja kreatyny pozwala Ci na poprawę kondycji i wytrzymałości organizmu, czyli bardzo istotnych zmiennych w wielu dyscyplinach sportowych.

  • Lepsza regeneracja. W związku z tym, że kreatyna poprawia regenerację, jej suplementacja pozwoli Ci na częstszą i bardziej intensywną aktywność fizyczną. Twój organizm szybciej dojdzie do siebie po ciężkim treningu, a Ty w mniejszym stopniu będziesz odczuwać zmęczenie.

  • Odbudowa zapasów energii. Dzięki kreatynie Twoje mięśnie mogą wykonywać większą pracę, co poprawia rezultaty Twojej aktywności fizycznej. Za sprawą suplementacji tego związku możesz zwiększyć objętość treningową, czyli wykonać więcej powtórzeń czy serii, przebiec więcej kilometrów, przepłynąć dłuższy dystans czy przejechać więcej okrążeń.

  • Większa siła. Suplementacja kreatyny sprzyja budowie masy mięśniowej i poprawia wydolność organizmu, dlatego jej suplementacja przekłada się także na poprawę siły. Jeżeli chcesz podnosić większe ciężary w krótszym czasie, zamów i zacznij stosować kreatynę.

  • Atrakcyjniejsza sylwetka. Stosując kreatynę, zwiększasz beztłuszczową masę ciała. W efekcie ćwiczeń mięśnie stają się jędrniejsze, a podczas wysiłku, który może trwać dłużej, spalasz więcej tkanki tłuszczowej. W efekcie Twoja sylwetka staje się atrakcyjniejsza.

Dla kogo kreatyna

Właściwości kreatyny są wykorzystywane przez sportowców i osoby aktywne fizyczne niezależnie od uprawianej dyscypliny. Korzyści z jej suplementacji odczujesz bez względu na to, czy trenujesz siłowo, szybkościowo, czy wytrzymałościowo. Warto ją polecić również osobom, które chcą wymodelować sylwetkę, pozbywając się zbędnej tkanki tłuszczowej i ujędrniając mięśnie, w tym także kobietom.

Kreatynę można z powodzeniem stosować bez względu na staż treningowy – tak samo dobre skutki jej suplementacji odczują zarówno początkujący, jak i bardziej zaawansowani, nie wyłączając profesjonalnych sportowców. Niewątpliwą zaletą preparatów zawierających kreatynę jest ich atrakcyjna cena, która sprawia, że są dostępne praktycznie dla każdego.

Dawkowanie kreatyny

Jak dawkować kreatynę? Istnieją dwie metody: jedna zakłada tzw. „ładowanie”, a zgodnie z drugą suplementacja powinna mieć stały charakter. „Ładowanie” kreatyny polega na tym, że przez pierwszych 5-7 przejmuje się co najmniej 20-30 g preparatu dziennie, rozkładając go na 4 porcje, po czym dawkę należy zmniejszyć do 2-10 g. Proces ten można powtórzy

po kilku tygodniach.

Inna, prostsza i częściej polecana strategia dawkowania kreatyny mówi o tym, że optymalne efekty osiąga się poprzez codzienne przyjmowanie jednakowych porcji w ilości od ok. 3 do 15 g dziennie w zależności od masy ciała. Nie ma przy tym znaczenia, czy w danym dniu wykonuje się trening, czy nie. Im większa masa ciała i im częstsza oraz intensywniejsza aktywność fizyczna, tym większe dawki można stosować.

Kreatynę można suplementować codziennie przez długi czas. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby przyjmować ją nawet przez kilka lat bez przerwy. Aby uzyskać optymalne rezultaty, kreatynę warto łączyć z węglowodanami – mogą one pochodzić zarówno z pożywienia, jak i odżywki. Dzięki temu wzrasta bowiem stężenie insuliny w krwioobiegu, co przyspiesza transport kreatyny do komórek mięśniowych i wzmaga jej działanie.

Kreatyna – czy jest bezpieczna

Ze względu na fakt, że kreatyna jest najlepiej i najdokładniej przebadanym suplementem dostępnym w sprzedaży, nie ma wątpliwości co do jej bezpieczeństwa. Nawet długotrwałe, codzienne stosowanie zgodnie z zalecanym dawkowaniem jest niegroźne dla organizmu i nie wiąże się z żadnymi skutkami ubocznymi. Niepożądane działania mogą jednak się pojawić w przypadku przekraczania rekomendowanych dawek.

Suplementacja kreatyny w większych ilościach, niż jest to zalecane, może powodować skutki uboczne w postaci biegunki i nudności. Bywają one zauważalne także przy dawkowaniu polegającym na „ładowaniu”, gdy przez pierwsze dni suplementacji przyjmuje się duże ilości kreatyny. Są to co prawda działania niepożądane, jednak ich szkodliwość dla organizmu jest w praktyce zerowa, wyłączając dyskomfort związany z ewentualnymi nudnościami i biegunkami.

Kreatyna – czy warto

Czy warto suplementować kreatynę? Odpowiedź jest jednoznaczna: zdecydowanie tak. Jeżeli poważnie traktujesz kulturystykę lub inny sport, który uprawiasz, i chcesz poprawić swoje wyniki, kreatyna Ci w tym pomoże. Większa muskulatura, atrakcyjniejsza sylwetka, lepsza regeneracja, poprawa siły, wytrzymałości i szybkości – zamów jeden z preparatów i korzystaj z właściwości, które zapewnia kreatyna.